A mai modern világban nagyon gyorsan terjednek a hírek, ez a trend az elektromos kerékpárok területét sem kerülte el. Egyre több kerékpárban van integrált villanymotor és akkumulátor. Az új és tapasztalt kerékpárosok egyaránt felejthetetlen élményeket fedeznek fel a hegyekben, erdőkben és hegyi hágókban kerékpárjaik elektromos meghajtásának köszönhetően. Míg a közelmúltig a kihívásokkal teli terepek és meredek emelkedők csak képzett és profi kerékpárosok uralma volt, addig villanymotorral a hegycsúcs ill. szinte minden átlagos kerékpáros számára elérhető hegyi hágó.
Az előrejelzések támogatják az elektromos kerékpárokat
Szakértői előrejelzések és szakértői becslések szerint 2023-ra több mint 125-150 millió elektromos kerékpár lesz általános használatban. A befektetők, a sportszergyártók és -kereskedők is kezdték észrevenni ezt a tendenciát, és elkezdtek pénzt fektetni olyan startup cégekbe, amelyeknek közük van az e-kerékpározáshoz. Sok ilyen cég főként Hollandiában, Belgiumban, Németországban, de Közép-Európában és a Baltikumban is létrejött és virágzik.
Egy kicsit az elektromos kerékpárok történetéből
Érdekes például, hogy az elektromos kerékpárokat a hagyományos kerékpárokkal egy időben kezdték fejleszteni és gyártani.
• Már 1890-ben megszülettek az első szabadalmak a kerékpárok elektromos motorjaira, 1895-ben pedig az akkumulátorokra.
• Az Egyesült Államokban már 1897-ben Boston városában lévő H. W. Libbey az elsők között szabadalmaztatott elektromos kerékpárt.
• Európában az elektromos kerékpárok rohamos fejlődése Németországban kezdődött az 1920-as években. használatuk pedig az 1930-as években fejlődött ki teljesen. például a német postán.
• Miután II. A második világháború után a feltalálók és mérnökök erőfeszítései az autóiparra és a repülőiparra összpontosultak, az elektromos kerékpárok fejlesztése pedig viszonylag hosszú időre megakadt.


Zdroj: ebikebike.com a E-Lux electric bikes
Az elektromos kerékpárok úttörői és népszerűsítői például a Mondraker és az Amulet márkák, de más gyártók is törekednek a technológiai fejlődésre és az elfogadható modern dizájnra. Az elektromos kerékpárok kisebb fejlesztői és gyártói elsősorban a modern integrált dizájn bemutatására törekednek. Piaci sikerüket azonban hátráltatja a viszonylag magas ár, amit a viszonylag alacsony darabszám okoz.
Az ebike működésének alapelvei
Jelenleg az elektromos kerékpár működésének két alapelvét részesítik előnyben:
• Az elsőt Pedelec - pedálos elektromos ciklusoknak nevezik sebességérzékelővel. Azon az elven működik, hogy a villanymotor rásegítése egyenesen arányos a pedálozás gyakoriságával (ha a kerékpáros forgatja a pedálokat, bekapcsol a segédvillanymotor).
• A második alapelv egy nyomásérzékelőből áll, míg a villanymotor rásegítése a pedálozás nyomatékától (az erőtől, amellyel a kerékpáros a pedálokra támaszkodik) függ. A legtöbb elektromos kerékpár azon az elven működik, hogy a kifejtett erővel arányosan segíti a kerékpárost pedálozás közben.
A modern elektromos kerékpároknál lehetőség van arra is, hogy a motoros rásegítés mértékét a kerékpárkormányon 25%-ról 350%-ra állítsák. A gyors elektromos kerékpárok Speed-Pedelec rendszereket használnak, amelyek teljesítménye 350-500 watt, vagy még több watt, és akár 50 km/órás sebességet is elérhetnek. Maga a kerékpár elektromos hajtása általában elöl, hátul vagy középen helyezkedik el (főleg mountain bike-okhoz alkalmas).
Az elektromos kerékpárok működésének alapelvei a következők:
• Akkumulátor: Az Ebike-ok akkumulátorral vannak felszerelve, amely az elektromos motort táplálja. Az elektromos kerékpárok akkumulátorai többnyire lítium-ionosak, kapacitásuk 200-1000 Wh. Az akkumulátor a kereten vagy az ülés alatt is elhelyezhető.
• Elektromos motor: Az elektromos motor a kerékagyban vagy a keret közepén található. A motor különböző teljesítményű és teljesítményű lehet. Az elektromos motor a férfi és női elektromos kerékpár típusától függően gombnyomással vagy pedálozással aktiválható.
• Érzékelők: A férfi és női e-kerékpárok érzékelőkkel vannak felszerelve, amelyek figyelik a kerék sebességét és fordulatszámát, és jelet küldenek a vezérlőegységnek. A vezérlőegység ezután gondoskodik az elektromos motor megfelelő működéséről, és kellő segítséget nyújt a kerékpárosnak.
• Vezérlőegység: A vezérlőegység a kormányon található, és lehetővé teszi a motoros számára az elektromos motor teljesítményének szabályozását. A vezérlőegységen található gombok segítségével a motoros növelheti vagy csökkentheti az elektromos motor teljesítményét, ezáltal sebességét és teljesítményét.
• Töltés: Az elektromos kerékpár akkumulátorát normál otthoni aljzatból vagy nyilvános helyen töltőről is lehet tölteni. Az akkumulátor teljes feltöltése általában 2-6 órát vesz igénybe, az akkumulátor és a töltő típusától függően.
Az elektromos kerékpár ezen alapvető elemei lehetővé teszik a férfi és női kerékpárosok számára, hogy kerékpározás közben elektromos rásegítést alkalmazzanak, és megkönnyítik a nehéz emelkedők vagy nagy távolságok leküzdését.
Az e-bike piac jövője
Sok szakértő azt jósolja, hogy az elektromos kerékpárok piaca tovább fog növekedni, és részesedésük az eladásokból növekedni fog. Az okok sokfélék, de az egyik ok az is, hogy egyre inkább népszerűsítik a károsanyag-kibocsátásmentes közlekedés és a környezetvédelem koncepcióját. Az elektromos kerékpároknak sok pozitívuma és kevés negatívuma van. Nagyon hatékonyan használhatók városokban és vidéken, dombos terepen és síkságon, nyáron és hidegebb időben. Egyik hátránya a viszonylag magas ára, amely azonban a növekvő kereslet, a növekvő termelési volumen és a verseny növekedésével fokozatosan csökkenhet.
Nemcsak az elektromos kerékpárok ára változik, hanem a kialakításuk, a gyártástechnológiájuk és a mindennapi életben való felhasználásuk is. A fejlesztők és a gyártók elsősorban arra törekednek, hogy az akkumulátort minél könnyebben és minél kisebbre tegyék, egyúttal annak érdekében, hogy feltöltve a lehető leghosszabb ideig bírja, a kerékpár teljes szerkezete pedig minél könnyebb és tartósabb anyagokból készüljön.
A jövő az e-bike-eké. Ha még nem ült ebike-on, ne habozzon, és menjen az első körre. Bízunk benne, hogy annyira tetszeni fog az elektromos biciklivel való utazás, hogy nem lesz kedved másik bringára :)
Szerző: Ingrida Vravcová