Egy mountain bike vagy elektromos kerékpár több száz vagy ezer eurós befektetés. Ezért mindenképpen célszerű gondját viselni annak érdekében, hogy a lehető leghosszabb ideig megfelelőképpen szolgáljon. Kerékpár vásárlásakor az ár mellett minden bizonnyal a kivitelezés minősége és az egyes alkatrészek is érdekelnek. Vásárlás után csak rajtad múlik, hogy megfelelőképpen vigyázol-e rá és mennyi időt szánsz a karbantartására. Szóval mit (ne) kezdj vele?
1. A kerékpár dőlése
Te is azok közé tartozol, akik bárhol és bármilyen módon könnyedén leteszik a bringájukat? Például,hogy csak annyiban érdekel a kormány vagy az ülés, hogy tartson és ne essen le. Na, ezentúl erre vigyázz! Ha a kerékpárodat falnak, fának vagy padnak támasztod, a kormány vagy az üléshuzat fogantyúi továbbra is dörzsölődhetnek. Idővel ezek az alkatrészek elszakadnak és kénytelen leszel kicserélni azokat. A legjobb megoldás tehát, ha a kerékpárt a hátsó keréknek támasztod vagy kerékpártartóba helyezed.
2. A váltó nem kerékpártartó
Ha még nincs kerékpártartód és nincs lehetőség rátámasztani valamire a közelben, akkor óvatosan leteheted a biciklit a földre. Ügyeljél azonban arra, hogy a kerékpárod melyik oldalára fekteted. A kerékpárt mindig a bal oldalára helyezd, mivel aA jobb hátsó keréken van a váltó, ami rossz kezelés esetén megsérülhet.
3. A kerékpár mosása
A sáros bicikli tisztításának leggyorsabb módja a lemosás. Azonban nem ez a legkíméletesebb módja a mountain bike tisztitásának. A víz mindenhová eljuthat, és mint mindenki tudja, a fémekkel érintkezve korrodálódni kezd. Egy erős vízsugár többet árt, mint használ a kerékpárnak. A fúvókából a víz bejuthat a csapágyperselyekbe vagy a keretbe, és ott balhét okozhat. Ebben az esetben a legjobb a következőket igénybe vennii:
- habverőt
- szivacsot
- vödör vízzel (használhat szappant vagy tisztítószert kerékpárokhoz)
Habverővel távolítsa el a legvastagabb lerakódásokat és mossa le a részeket nedves szivaccsal. Használhat speciális kerékpárápolási termékeket a zsíros területeken. Ezt követően a kerékpárokat tiszta vízzel kell leöblíteni és hagyni kell megszáradni.
4. Helytelenül kapcsolt sebességfokozat
Kerékpártúráról hazatérve leszállsz a bicikliről és felakasztod azt a horgokra vagy beteszed a pincébe, igaz ? . De tudod, hogy az utolsó pedálforgatás után melyik sebességfokozatban volt? Annak érdekében, hogy a lánc ne váljon le gyorsan, tanácsos a láncot a legkisebb tárcsán hagyni, mielőtt hosszabb időre eltennéd a kerékpárt.
5. Legyen óvatos a kerekek felfújásakor
A túl puha gumiabroncsok kilyukadhatnak vagy megsérülhetnek a felniben. Nagy gördülési ellenállást okoznak. A kemény abroncsok viszont csökkenthetik a sebességet és érezni fogod a pályán köveket vés az egyenetlenséget.
A helyes abroncsnyomás a kerékpár típusától és használatától függ. Általában a legjobb, ha követjük a gyártó előirásait és a következőképpen közelítjük meg az alsó vagy felső határt:
- terep - az úton való lovaglás nagyobb nyomást igényel, igy alacsonyabb MTB nyomás szükséges
- a versenyző súlya – minél nagyobb a tömeg, annál nagyobb a gumiabroncsnyomás
6. A kerékpár és a féktárcsák, láncalátét kenése
Itt biztosan nem érvényes az,hogy minél több kenőanyag, annál jobb. Mire kell odafigyelni kenéskor?
- kazetta – semmiképpen ne töröld le! Csak a láncot kell kenni. A kazetta bekenése után szennyeződés, por és piszok vagy agyag tapadhat rá. Ha a szennyeződéseket összekeverjük a kenőanyaggal, akkor egyfajta massza keletkezik, amely fokozatosan koptatja a fogakat, ezáltal lerövidíti a hajtás élettartamát.
- lánc – feltétlenül kenni és rendszeresen tisztítani kell. A fogaskerekek és a lánc a kerékpár szíve. Ezért megfelelő gondozásra van szükség. Különféle kefék vannak a láncfogakhoz. Ha a láncot is szeretnéd alaposan kimosni, akkor használj egy láncalátét, ami megkönnyíti számodra az egész munkát.
- féktárcsák – ne kenjed a féket, amint sípolni vagy csikorogni kezd. Ha a fékek erősen kenettek, ez csökkentheti a fékező hatásukat. Ezért a legjobb, ha a fékeket speciálisan kialakított termékkel kezeled vagy papírtörlőt használsz. Ha a fékek továbbra is csikorognak, valószínűleg ideje kicserélni a fékbetéteket.
7. Lengéscsillapítók és villa
Nem becsüld alá a villa és a lengéscsillapítók tisztításának a fontosságát. Ezeket tisztán kell tartani, hogy a felgyülemlett szennyeződés ne tömítse el a vezérlőelemeket, illetve a villa belső lábainak siklói ne sérüljenek meg. A legjobb, ha a azokat minden használat után egy ronggyal áttöröljük. Rendszeresen kenjed meg a villát és a lengéscsillapítókat többszöri utazás után, például 100-150 km-enként. Vigyél fel a kenőanyagot arra a helyre, ahol a sikló belép a villába, majd többször rugózzad meg a villát. Töröld le a kenőanyag maradványait,mely igy megakadályozza a szennyeződések és egyéb szennyeződések rátapadását.
Mit ajánlunk még a kerékpárápolás kapcsán?
- évente legalább egyszer szükséges szakemberre bízni a kerékpárt vagy elektromos kerékpárt (lehetőleg szezon után, hogy tökéletesen felkészüljön a következőre)
- szezon után a tárolása helye egyértelműen a sötét és száraz helység
- minden út előtt ellenőrizd a gumiabroncsok nyomását és a lánc állapotát, vagy a világítás töltöttségi állapotát
- olvasd el blogunkban, hogy mi nem hiányozhat az otthoni kerékpárszervizből
starat o bicykel/03EXIsport_Chcete03.jpg)
starat o bicykel/04EXIsport_Chcete04.jpg)
A kerékpár megfelelő karbantartásával több évszakkal is meghosszabbíthatód az élettartamot, amit mindenképpen érdemes fejben tartani. Sok szép kilométert kívánunk kétkerekű járműveiden!
A szerző: Katarína Bačíková